2. zahariada
3. radostinalassa
4. mt46
5. stela50
6. leonleonovpom2
7. kvg55
8. planinitenabulgaria
9. sparotok
10. wonder
11. getmans1
12. furiika
13. deathmetalverses
14. ka4ak
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. ka4ak
6. mt46
7. bojil
8. dobrota
9. milena6
10. ambroziia
2. radostinalassa
3. lamb
4. hadjito
5. klklkl
6. iw69
7. kvg55
8. metaloobrabotka
9. sekirata
10. iva971

Прочетен: 2663 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 29.04.2012 10:09

7. СТОЛИЦАТА НА АСПРУХОВА БЪЛГАРИЯ –
ПИСМЕНИ ИЗВОРИ И ОНОМАСТИЧНИ ДАННИ
Павел Георгиев
ВЪВЕДЕНИЕ
Априорното убеждение, че разкриваният от сто години град в Абобското поле е пръв държавен център на Дунавска България не може да бъде поддържано повече[1]. Резултатите от археологическите проучвания, както и наличните данни от домашни и чужди исторически източници не позволяват да се мисли, че столичният живот в Абоба-Плиска датира преди края на VІІІ в. Единственото сериозно основание върху което се гради тезата за Абоба-Плиска като “първа столица” е сведението на Българската апокрифна летопис от ХІ в. за съграждането от Испор (=хан Аспарух) на Плюска граD[2]. Нашият анализ на името Плиска обаче показа, че то е традиционно за прабългарските центрове и се явява на няколко пъти в процеса на утвърждаване на тяхната държавност[3]. При това положение, отъждествяването на Плюска град с открития преди век кампос и аул в Абобското поле не е задължително. Преди повече от десет години Ив.Божилов и В.Гюзелев, независимо един от друг, изразиха справедливи резерви по отношение на здраво вкоренената представа за Абоба-Плиска като “първа столица” на Дунавска България[4]. Предложената от тях хипотеза, че за столица до към 738 г. трябва да се приеме Онгъла, е неприемлива, тъй като от една страна за подобна възможност липсват каквито и да са аргументи (дори напротив!), а от друга налице са ясни доказателства от исторически, археологически и топонимичен характер, които говорят, че първият държавен център отсам Дунав в продържение на столетие се е намирал при известната от изворите Варна. Тук ще се опитам да изложа известните ми данни в подкрепа на това.
[1] П.Георгиев. Сто години Абоба-Плиска.- В: Културната интеграция между чехи и българи в европейската традиция. Варна, 1999 (под печат); Началото на Абоба-Плиска.- В: Международна конференция по случай 100 години от рождението на проф. В.Бешевлиев. В.Търново, 2000 (под печат); Раждането на столица Абоба-Плиска.- Byzantinobulgarica, X, 2001 (под печат).
[2] Й.Иванов. Богомилски книги и легенди. С., 1970, с. 282.
[3] П.Георгиев. ΙΣ ΤΗΣ ΠΛΣΚΑΣ ΤΟΝ ΚΑΝΠΟΝ. Градът Плисков (произход и значение на името).- В: Трудове на катедрите по история и богословие при Шуменския университет, 3. Шумен, 1999, 12-31; Плискова-Плисков и прабългарите в Източното Приазовие и Северното Причерноморие.- В: Българите в Северното Причерноморие, 7. В.Търново, 2000, 43-60.
[4]Ив.Божилов. Раждането на средновековна България (нова интерпретация).- В: Седем етюда по средновековна история. С., 1995, с. 52 и сл.; В.Гюзелев. Отново за столиците на средновековна България(някои нови гледища и хипотези).- В: Studia protobulgarica et medievalia Europensia. Сборник в чест на проф. В.Бешевлиев. В.Търново, 1992, 3-4; Столици, резиденции и дворцова култура в средновековна България.- ИНИМ, Х, 1994, 40-41.
РЕЗЮМЕ
Утвърдилото се от век насам мнение, че столицата на държавата, създадена от хан Аспарух е Абоба-Плиска, е априорно и не може да бъде поддържано повече. Събраните писмени свидетелства от началото на VІІІ до към края на ХІІІ в. говорят, след внимателен анализ, за това, че първият държавен център се е намирал в района на Варна, в и около Девненската низина, където след 681 год. се изгражда укрепена територия от рода на тази в т.нар. Онгъл, или на столицата на хан Кубрат в Източното Приазовие, преди тази дата. Тя именно получава иранобългарското си название Варна. Същинският столичен град е бил от лагерен тип и се разполагал в очертанията и непосредствената околност на римо-византийския Марцианопол. Топонимично свидетелство сочи, че в езика на тюрко-българите той е бил означаван като balyq, т.е. град. Данни от етимологията на названията-епитети на приемника на Марцианопол през средновековието, като Диакене (Скилица) или Еримополис (Ерюмополис), Армукатсуру (ал-Идриси) свидетелстват, че той е бил схващан като крепост-убежище и резиденция. В светлината на тяхната информация трябва да се приеме, че от античния град са били използвани главно крепостните стени и рова, както може би и някои по-запазени строежи. Археологическите проучвания сочат, че в чертите на амфитеатъра е била изградена крепост, която е играела ролята на цитадела за средновековния град. Основно, населението от края на VІІ и VІІІ в. обаче е използвало традиционните си жилища-юрти, както е характерно за градовете-лагери, обозначавани с тюркското „оба” или гръцкото „кампос”. Каменен модел на подобно жилище е пряко указание за това. Изследваните от Д. Димитров некрополи с езическа погребална обредност в непосредствената околност на средновековния град над Марцианопол (Разделна, Девня 1 и 3, Варна, 2 и др.) сочат, че в периода от края на VІІ до към средата на ІХ в. тук се е намирала много голяма концентрация от прабългарско население.
Вникването в развитето на събитията в българската държава около средата и втората половина на VІІІ в. позволяват на автора да заключи, че българският „град” в района на Варна е запазил водещото си политическо значение до към края на столетието, когато постепенно се утвърждава новата столица в Абобското поле. Съгласно сведенията на Българската апокрифна летопис градът в района на Варна-Девня е носел традиционното за българските военнополитически центрове название Плюска градь, чиято автентична тюрко-българска форма е засвидетелствана от византийските историци от Х-ХІ в. като Πλίσκοβα.
За справка:
http://devnenetz.blog.bg/history/2011/08/26/stolicata-na-asparuhova-bylgariia-i-chast.808652.
На час по лъжичка, за да няма пресищане....
Психовойна (2010 г.) - някои истини от с...