2. radostinalassa
3. leonleonovpom2
4. kvg55
5. wonder
6. planinitenabulgaria
7. varg1
8. sparotok
9. mt46
10. hadjito
11. getmans1
12. deathmetalverses
13. samvoin
14. stela50
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. bojil
7. vidima
8. dobrota
9. ambroziia
10. milena6
2. radostinalassa
3. lamb
4. vesonai
5. hadjito
6. manoelia
7. samvoin
8. bateico
9. mimogarcia
10. getmans1
Прочетен: 3069 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 16.06.2012 08:45
ЧЕРНА БЪЛГАРИЯ, ЧЕРНО МОРЕ, ТРИ ЧЕРНИ ЕЗЕРА,
ЧЕТИРИ ЧЕРНИ РЕКИ И ТРИ ЧЕРНИ СЕЛА
Твърде малко са историческите сведения и популяризирани публикации за очевидно подценената роля на района Варна-Девня-Провадия-Мадара-Дългопол-Бяла-Варна през периода на създаването и утвърждаването на Долнодунавска България (680 – 811 год.). Този съдбовен за държавата ни период, и особено за нашия край, е пълен с много неизвестни. Досегашните изследвания са довели до немалко теории, хипотези и недоразумения. В амбициите си учените са сътворили безброй потвърждаващи и допълващи се, а нерядко и взаимно отричащи се твърдения за събитията от тези далечни времена.
Историята и археологията се базират на научни доказателства, документи, находки и факти. Останалото е съчинителство и фантазиране. Въпреки досегашната обективност и старание на историците и археолозите, по много въпроси между тях съществуват остри спорове, сблъсъци, а дори и пълни взаимни отричания в уж издържани до запетайките и „доказани” с научни изследвания заключения. Малко ли е това видни наши учени да оспорват и отхвърлят изградената от векове красива научно-романтична приказка, че още като слезли от конете, воините на Аспарух запретнали ръкави и започнали големия градеж на „първата” ни столица в Плиска?
Знайно е, че и в плявата, и в осила, се намират ценни зрънца – нещо, което искам да постигна и аз. Имам едни предположения и ще ги развия, защото смятам, че те не са за пренебрегване. Тук ще се концентрирам върху първите 130 години на Аспарухова България. И то не на широк фронт, не по всички въпроси, а най-вече по тогавашната черност на сегашна североизточна България.
Доколкото навлязох в тази твърде сложна и трудна за еднозначно решение тема, мисля че трябва да я разгледаме в следните две свързани помежду си направления:
· Племето севери и българите на Кан Аспарух като евентуални носители на черността.
· „Черният” природен катаклизъм (цунами) сполетял през 543 година сегашното Черно море и особено неговото западно крайбрежие (сегашния варненски край).
йона. За българите на Аспарух се знае много, но не и всичко. На тяхната роля в разглеждания въпрос ще се спра доста по-накратко от тази на племето севери. За мястото на северите в нашата история не е постигнато единно научно мнение. По руски публикации те са били около 200-300 години по нашия край и около 769 година голяма част от тях са се „оттекли” към старите си леговища на север, след като византийците са успели с военна хитрост и най-вече с перфидната си подлост, да им нанесат тежки поражения и дори да пленят и ликвидират техния Княз Славун. Това „оттичане” на голямата част от разочарованите севери е било предизвикано от продължилите десетилетия катаклизми в ръководството и организацията на българската държава, която по това време се раздирала от огромни вътрешни противоречия и междуплеменни борби, както и външни неуспехи. Другата част от северите, които са останали тук, се влели завинаги в състава на българския народ и вероятно до днес потомците им живеят между нас.
… Но нека се върнем назад… В онова далечно време в бойните колони на Аспарух и във вървящия след армията му народ, се биели и крачели на юг и северите. Те били отдавна сродени с българите на Кана, на когото се подчинявали съвсем доброволно. Северите са били в дружествени отношения с аспаруховите хора, с които може би са имали далечно родство; разбирали са взаимно езиците си и заедно са търсели ново и сигурно място под слънцето. Съюзил ги е съвместният им живот в смесените и съседни райони, които са обитавали и от които са тръгнали към добре познатите им балкани. Нещо повече – край сегашното българско черноморие са ги очаквали и посрещнали горещо и с надежда заселилите се преди десетки или стотици години покорили се на Византийската империя други техни едноплеменни братя-севери. Може би заварените и разположени във варненско-шуменския край севери, а покрай тях и реките Девненска, Провадийска и Камчия, са били назовавани като черни, защото тогава хора или племена приютили се към друга държава, заживели като нейни покорни поданници, приели нейните закони и т.н., са се назовавали черни.
Северите са били бойци от висока класа. За българите те са били изпитани верни другари по оръжие и съдба. Когато заедно са изтласкали византийците зад Балкана, по взаимно споразумение с Аспарух, новодошлите севери и тези от настанените преди това по долините на четирите черни реки – Девненска, Провадийска, Камчия и Кара дере (и сега наричана така, сев. от гр. Бяла) са получили много отговорна и тежка съюзническа задача. На тях е била възложена охраната и отбраната на проходите на Стара планита от прохода Верегава (Троянския) до брега на Черно море. За целта северите са били зеселени в проходите на Стара планина и в югоизточния й подбалкан. Така, вероятно със съгласието на Византия, но най-вече с изключителното българско доверие и подкрепа, северите са понесли големия ангажимент да бранят от византийско нахлуване източния крайморски край на създаваната нова обща държава по най-опасното и многократно използвано от ромеи и гърци бойно оперативно направление – стария римски път Анхиало-Марцианопол (Поморие- Девня). Важна сила и опора на българите и северите по тази изключително трудна задача са станали заварените и живеещи в същия район нечувано жестоки и свирепи към гърците траки. За надменните гърци такива сериозни врагове вече са станали и заварените в североизточния подбалкан и съюзили се с българите севери. Новодошлите българи и многобройните смесили се и договорили се с тях севери вече са искали да създадат и утвърдят своя обща, по-силна и по-устойчива срещу Византия държава. Те се стремели да затвърдят общия си самостоятелен държавен, а не черен, васален и слугински статут в състава на отслабена Византия.
Така черните севери са поели тежкия кръст и се организирали да бранят новата си зачената общо с българите държава от бъдещите настъпателни бойни действия на непримирилата се с унизителния за Византия договор. От тогава са изминали повече от 1300 години. Времевата бездна е неизмерима. Като че ли почти не се намират археологически находки, които да потвърждават категорично истинността за участието на северите при основаването на тукашна България. Препирните в науката за тяхната роля са нескончаеми. И все пак се питаме: тъй ли не е останала поне една минимална следа от това държавотворно за България славянско, а според някои – славянизирано племе или съюз?
Има един факт, който може би е убягнал от будните очи на нашите учени и изследователи. За него ми е сега думата. Отново ще спомена официално именуваните от турците с името Кара дере четири реки: Девненска, Провадийска, Камчия и Кара дере. Те са се разпрострели главно върху Варненско-Шуменския край. Трите са широко известни, а последната почти никак. Край пътя между Варна и Девня имало две села (махали) с имена Карагюр (Kara Gjur и Karagjur, днес около село Игнатиево). Дали е случайност, но старото име на днешното село Тръстиково, Варненско, е било Караагач софулар (Kara Agaз Sofular). Случайно ли е това съседство на черната река Провадийска с черното село Тръстиково? Дали пък в това наименование не се крие закодиран някакъв съвсем друг смисъл!?
Явно е, че трябва да се потърси кое е общото между тези свързани помежду си Черно море, три черни езера (Варненско, Белославско и Девненско), четири черни реки и три черни села, каква може да е евентуалната им връзка с живелите около тях севери и изобщо с основаването на Аспарухова България? По всичко личи, че днес никой не може да даде еднозначен отговор на този крайно сложен въпрос.
Фиг. 1
Днешната река Кара дере северно от гр. Бяла.
Фиг. 2
Двете черни села Kara Gjur и Karagjur близо до село Игнатиево (Ruslar).
Виждат се и местоположенията на Голям и Малък Аладън.
Общото между четирите реки е, че всички те са били именувани, а едната и до днес си носи името Кара дере=Черна река. Много имена* са имали реките Провадийска и Камчия, но и двете, както и Девненската, са известни също и с имената си като черни реки. Основателно трябва да се зададе въпросът кой, как и защо е наименувал и запазил през вековете това черно име на четири съвсем близки една до руга черни реки? И то не на кои да е реки, а дори и на река Варнас-Провадийска.
* Река Девненска е била наричана: Партенопол, Потамос, Барна-Варна, Девина, Девня дере и Кара дере. Река Провадийска е била наричана: Дафна, Барна-Варна, Serisen dere, Паравада, Проводи дере и Проводи казак дере, Кара дере и др. Река Камчия е била наричана: Паницос, Дафна, Барна-Варна, Камчик, Врана (и до днес имаучастък от р. Камчия с това име), Кара дере, Дичина, Дицина, Тича, Туца и др.
В Украйна и Русия също се питат, търсят и намират как е станало така, че в един немалък район около град Чернигов също е оцеляло черно име на впечатляващ брой населени места и реки? Заедно с украинците и ние българите, които се намираме тук, в пъпа на Аспарухова България, също трябва да си зададем този въпрос, а би трябвало науките на двете държави заедно да намерят общия му отговор.
Черниговски район на Украйна и северите след обратното им „оттичане” от България.
Аз не съм човекът, който може да изпълни тази сложна задача. Това могат да сторят компетентните специалисти. Те знаят много повече и много по-добре, че в България има и други черни реки, като Черни Лом, Черни Осъм (има и село Черни Осъм, община Троян) и могат да преценят дали и тези имена имат нещо общо със северите. И без друго в публикациите има твърдения и предположения, че северите са живели около Камчия, Провадийска, Черни и Бели Осъм, Черни и Бели Лом и др. За отбелязване е и още един факт – В Провадийския район, край селата Манастир и Снежина има две черни пещери (Карапещера).
Аз не познавам пещерата при с. Снежина, но за името на манастирската пещера имам по-друго мнение. Може би тя не е била именувана като Кара пещера, а като Кар (Снежна) пещера, защото е светла и открита. Обърната е на североизток и се е пълни през зимата със сняг.
Фиг. 4
Символът на село Черни Осъм
Български, руски и украински учени твърдят, че коренът сев – seu (черен) в името на северите има не славянски, а ирански произход и че е свързан с реката Сев = Черна река, с чийто район се свързва това племе. През бездната на многото изминали векове черността и тъмността в името на реката са се пренесли и върху самото племе, чиито хора съвсем не са били (а може и да са били леко) черни на цвят. Възможно е именно тези наричани „черни” хора да са донесли със себе си и да са отдали тази своя „черност” на цитираните четири български реки, около които са живели или проливали кръвта си.
Логично е черността в българското минало и настояще да се постави още един път и на вниманието на българските езиковеди за по-компетентно и подробно изследване. Дали тази кара=черна съставка има тюрко-турски или ирански произход? Как следва да си обясним, че съставката кара или черен и до днес продължава да е широко разпространена в българската и славянска именна система. Примерите са безброй. Ето само малка част от тях: Чернигов (неговият район е населен от оттеклите се от България „черни” севери), Черна гора, Чернево, Черна вода, Черногорие, Черновци, Карапелит, Черна река (Кара дере), Черна пещера (Кара пещера), Караагачсофулар, Карачаевци, Черноколев, Чернокожев, Черньо, Черноземски, Черняев, Караиванов, Каракачанов, Карамитрев, Карастоянов, Карамихайлов, Караморов, Караколев и безброй други. Ако се направи подробно изследване, може би сред безбройните български Карамехмедовци и др. ще се открият потомците на много наши едновремешни карабългари приели „доброволно” исляма… Въобще можем ли да махнем с лека ръка и да заключим, че черната съставка в нашата именна система е дошла единствено и изцяло от турското кара=черно=тъмно?...* * *
Какво обяснение може да се даде и на факта, че заселилите се в Италия българи, които не са се радвали на петвековно турско „гостуване”, са пренесли за вечни времена съставката-корен кара, както следва:
http://spraga.blogspot.com/2008/10/blog-post_5611.html:
… „Освен с тези корени, (в Италия, б.м.) срещат се и названия с други два корена от пра-български произход - именно „кара”, което означава нещо черно като „карбоне” (въглища) и втроия корен „кан”, като споменатото вече Канталупо ди Бояно.
С корен „кара” са известни следните населени места: Караско (в околията Генуа), Караманя, Карасоне и Каральо (ок. Кунео), Караня (ок.Калицано Завена), Каранца (Лигурия), Карате (Милано), Каранеро (Комо), Карата (Новара), Караваджо (Бергамо), Каравате (Варезе), Каравоника (Империя) и т.н. Има също и много имена днес с корен „кара”, като: Карадона, Карадонио, Карапелле, Караунко и т.н., особено между населението на областите Молизе...
С корен "кан" има също доста имена на населени места, като: Кансула, Санталиче, Канзано, Кантано и др.”.
- Следва -
Тагове: