Най-четени
1. zahariada
2. radostinalassa
3. leonleonovpom2
4. varg1
5. kvg55
6. wonder
7. planinitenabulgaria
8. mt46
9. sparotok
10. hadjito
11. stela50
12. getmans1
13. zaw12929
14. tota
2. radostinalassa
3. leonleonovpom2
4. varg1
5. kvg55
6. wonder
7. planinitenabulgaria
8. mt46
9. sparotok
10. hadjito
11. stela50
12. getmans1
13. zaw12929
14. tota
Най-популярни
1. shtaparov
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. vidima
7. dobrota
8. bojil
9. ambroziia
10. milena6
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. vidima
7. dobrota
8. bojil
9. ambroziia
10. milena6
Най-активни
1. sarang
2. radostinalassa
3. lamb
4. vesonai
5. samvoin
6. hadjito
7. manoelia
8. bateico
9. mimogarcia
10. sekirata
2. radostinalassa
3. lamb
4. vesonai
5. samvoin
6. hadjito
7. manoelia
8. bateico
9. mimogarcia
10. sekirata
Постинг
26.02.2008 19:06 -
200 ГОДИНИ ОТ ПРЕСЕЛВАНЕТО НА БЪЛГАРИ В МОЛДОВСКА БЕСАРАБИЯ
публикувано на 18 май 2007
принтирано от www.vestnikat.com
Черквите победиха танковете
Изминаха цели два века от 1806 г., откакто на територията на Молдовска Бесарабия (в Приднестровието и Украинска Бесарабия малко по-рано) са регистрирани първите преселници (колонисти) от поробената от Турция Дунавска България . За да избегнат постоянното насилие, обезчестяване, клане, бесилки и помохамеданчване, на няколко вълни (организирано или индивидуално), по време и след руско-турските войни, много българи напускат родните места, обичаната земя и домовете си и тръгват в обратна посока на техните далечни предци - Аспаруховите българи. Те се заселват основно в бившия Аспарухов Онгъл или Буджак (на ногайски език "ъгъл"), намиращ се между долните течения на р.Дунав и нейния приток р. Прут.
Първите преселници "чисти" българи и българи гагаузи се заселват в съществуващото тогава Молдовско княжество, населено и с ногайци и татари, което население се прогонва до към края на 1807 г.
След Букурещкия мирен договор от 1812 г. Княжеството се присъединява към тогавашната Руска империя, която след многото войни с Турция успява да разшири границите си до Черно море. По това време продължават периодични преселвания на българи в Бесарабия.Бесарабия от 1861г. до края на Руско-турската война (1878) се оказва в Румъния - новосъздадената държава от три княжества(Влахия,Молдова и Трансилвания), след което отново преминава в пределите на Русия. По това време около 20 000 бесарабски българи принудително са изселени към Приазовието. От 1918 до 1940 г. Молдовска Бесарабия влиза в границите на Румъния след преговори между румънското и съветското правителства. През юни 1941 г. Румъния е въвлечена във Втората световна война със СССР, след което през 1944 г. Молдова, заедно с бесарабската й територия, влиза в състава на Съветския съюз, - с всички познати ни последствия на комунистическия режим.
Най-старите (първични) български селища в Молдовска Бесарабия, основани непосредствено от преселници от България, са:Тараклия или Тараклий (15 000 ж.), Твърдица (7000 ж.), Вали Пержа или Валя Пержей (5500 ж.), Кортен или Корт"ин(3600 ж.) и Кирсово (7500 ж.). Всички останали многобройни селища са вторично населени от българи, дошли от първичните селища. Първите заселници в Тараклия, в близост до река Ялпуг, са 15 души от три семейства: Берови, Цоневи и Стоянови(1806), а селището е основано през 1813 г., регистрирано в руския административен ойконимикон под името Шоп Тараклия. Заселниците са от различни български области: Тракия, Лудогорието (Новозагорско), Забърдието (Годечко) и др.
Наименованието на селището произлиза от етнонимът терек (дирек), който се отнася за тюрките като цяло и на ногайците (монголоиди) в частност. Топоними от етнонимен произход като аналози на Тараклия съществуват в много райони на Евразия: Терекли - име на няколко селища и реки в Башкирия, Терек - име на голяма река в Северен Кавказ, Терекли Мактбет - село, център на Ногайския район в Дагестан, Терек бай - село в Чаткалския район на Киргизия. Тараклия има и на още две места в Молдова. Според волжката българка доц. Татяна Ярулина, живяла в столицата на Дагестан - Махачкала, всички посочени топоними произхождат от Бай Терек - божественото дърво на живота при много сродни народи. Днес в района на гр. Тараклия се намират антроположки следи от шортараклийската култура.
Българи се заселват във Вали Пержа (на молдовски език "Долината на сливата") на три вълни:1806-1812г. - от Източна и Североизточна България; 1828-1829г. - от Ямболско; 1830г. - от Сливенско и др.
Българските преселници заварват в района съществуващата на мястото на ногайски кашлъци (кошари) колония на име Валя Пержей Век, основана от власи, при които се заселват австрийци (банатчани), руснаци и евреи (чихути).
Разположено по поречието на р.Ялпуг - на 36км. Северно от Тараклия - Кирсово е основано през 1809 или 1813г. Според едни автори първите преселници (с участието на българи гагаузи) са били от с.Хърсово, Разградско, а според други - от Котленско, предимно от с. Жеравна. Днес Кирсово е в Комратския район на Гагаузката автономна област. Твърдица, разположена край р. Киргиз Китай, е основана от три бежански кервана от 127 семейства от Новозагорския район. Те са предвождани в 1829 г. от войводата Генчо Къргов от Хаинето, поп Паскал (Драгни Паскалев Папазоглу) от с. Козарево и Стойко Калинов от с. Твърдица. След месец пътуване керваните достигат Бесарабия. Преселниците са подложени на карантина в Сату Нову до Болград.По нареждане на генерал Инзов са настанени в района на Чадър Лунга. Бесарабската Твърдица е регистрирана същата година.
Жителите на с. Кортен са преселници предимно от българските села Кортен, Новозагорско и Твърдица. И тук бежанците са пристигнали през 1829 г., но селището е основано следващата година. Българите се заселват в изоставено (по предположение) ногайско село или ногайски кашлъци. Те заварили и българи гагаузи, които пристигнали преди тях от България.
Пристигайки на чужда земя, в новата си родина, много от преселниците са водели волове, коне, магарета, телета, овце, кози. Носели от България освен храна, дрехи и покъщнина, и зеленчукови семена, костилки от овощни дървета, лозови пръчки и др. В последствие българите по тези земи се оказват по-трудолюбивите земеделци в сравнение с молдованите, украинците и руснаците. Затова мнозина от тях забогатяват, произвеждайки много и качествена продукция.
Бягайки от "тежкото" в България, след десетки години от началото на преселването им, българите са хвърляни няколкократно в големи политически водовъртежи , подложени на физически и психически тормоз. Още през 80-те години на XIX век Русия подлага и бесарабските българи на първоначален асимилационен процес, сменяйки българските им имена по руската именна система (Димитър - Димитрий, Стефан - Степан, Дора - Феодора, Иванов - Иванич и т.н.).
През 1937 г., румънските власти извършват насилствен възродителен процес. Те забраняват българския език и правят опит да променят имена, завършващи например на "-ов","-ев" и "-ин", като към тях се добавя "-у" (напр. Братоев - Братоеву). Големите жестокости срещу бесарабските българи обаче са идват от съветските власти, най-вече по времето на Сталин. От 1940 до 1949г. става изселване на много големи разстояния на неблагонадеждните за комунистическия режим заможни българи - чак в Сибир , планината Алтай и другаде. Някои от тъй наричаните "дигани" (изселвани), като например от с. Хъртоп (Въртоп), са успели да се завърнат и да разкажат за невероятните жестоки изпитания на сталинския режим.
Най-тежките години (Гладъ) на "туканите" (тукашните) българи са след военните години 1945 - 1947-ма . Особено жестока е Гладната година - 1946-та. Тогава съветските болшевики ограбват всичките налични храни от домовете, включително и оставените семена за посев! Претърсват дори мазета, тавани и кошари. Ровени са купите със слама и сено, торищата в дворовете и градините, за да се открие нещо нереквизирано, останало, укрито. Това е извършвано не без помощта и на някои местни български "десетници", които са се престаравали пред съветските властници. В резултат на тази комунистическа акция, осъществявана от истински изверги, започнал истински глад сред населението, последван от масово измиране. За да оцелеят, хората са яли коренища, кори, треви, цървули, колани и прочие. Стигало се е дори и до канибализъм, който е трудно и мъчително да се опише. Често минавали волски коли по улиците, за да се събират човешките трупове по къщите и да ги прекарват до гробищата или в края на селището, където полузаровени ги кълвали гаргите.
Съветската власт е показала и друг "героизъм" спрямо бесарабското българско население. Войнствено враждебна на религията, тя е разрушавала и черкви с танкове, заобиколени от стотици плачещи жени и баби. И въпреки кървавия болшевишки терор към 1960 г., по официални данни, в Молдавската СССР остават живи около 62 000 българи (днес са над 100 000). От 27 август 1991 г. Молдова се отделя от СССР и става независима република, в която гр. Тараклия (от 1980) е административен център на район и център на българщината в тази страна.
Независимо от жестоките страдания, на които в съветското минало са били подложени бесарабските българи, те и до днес са съхранили етническата си памет чрез родния си език, традиции и обичаи. Силно обичат Майка България. Малка част от тях вече имат двойно гражданство. Други ще го придобиват. Студенти от Бесарабия се учат в нашите висши учебни заведения.
Всичко това е много трогващо и полезно, но е крайно недостатъчно! Част от тамошните българи казват, че няма нужда да се връщат в България, а много по-добре е България да дойде при тях - както правят други страни, като например Унгария и Турция, за своите малцинства в чужбина. Тези българи може би са най-прави в преценката на ситуацията, в която се намират. Макар и много, много закъснял, този въпрос е необходимо да се разреши от България, предприемайки последователна държавническа политика за истинска съприкосновеност и съпричастност не само към бесарабските българи в Молдова и Украйна, а и към цялата българска диаспора в пределите на Евразия.
Боян Виденов - Балкански
----------------------------------------------------------- ---------------------
принтирано от www.vestnikat.com
Черквите победиха танковете
Изминаха цели два века от 1806 г., откакто на територията на Молдовска Бесарабия (в Приднестровието и Украинска Бесарабия малко по-рано) са регистрирани първите преселници (колонисти) от поробената от Турция Дунавска България . За да избегнат постоянното насилие, обезчестяване, клане, бесилки и помохамеданчване, на няколко вълни (организирано или индивидуално), по време и след руско-турските войни, много българи напускат родните места, обичаната земя и домовете си и тръгват в обратна посока на техните далечни предци - Аспаруховите българи. Те се заселват основно в бившия Аспарухов Онгъл или Буджак (на ногайски език "ъгъл"), намиращ се между долните течения на р.Дунав и нейния приток р. Прут.
Първите преселници "чисти" българи и българи гагаузи се заселват в съществуващото тогава Молдовско княжество, населено и с ногайци и татари, което население се прогонва до към края на 1807 г.
След Букурещкия мирен договор от 1812 г. Княжеството се присъединява към тогавашната Руска империя, която след многото войни с Турция успява да разшири границите си до Черно море. По това време продължават периодични преселвания на българи в Бесарабия.Бесарабия от 1861г. до края на Руско-турската война (1878) се оказва в Румъния - новосъздадената държава от три княжества(Влахия,Молдова и Трансилвания), след което отново преминава в пределите на Русия. По това време около 20 000 бесарабски българи принудително са изселени към Приазовието. От 1918 до 1940 г. Молдовска Бесарабия влиза в границите на Румъния след преговори между румънското и съветското правителства. През юни 1941 г. Румъния е въвлечена във Втората световна война със СССР, след което през 1944 г. Молдова, заедно с бесарабската й територия, влиза в състава на Съветския съюз, - с всички познати ни последствия на комунистическия режим.
Най-старите (първични) български селища в Молдовска Бесарабия, основани непосредствено от преселници от България, са:Тараклия или Тараклий (15 000 ж.), Твърдица (7000 ж.), Вали Пержа или Валя Пержей (5500 ж.), Кортен или Корт"ин(3600 ж.) и Кирсово (7500 ж.). Всички останали многобройни селища са вторично населени от българи, дошли от първичните селища. Първите заселници в Тараклия, в близост до река Ялпуг, са 15 души от три семейства: Берови, Цоневи и Стоянови(1806), а селището е основано през 1813 г., регистрирано в руския административен ойконимикон под името Шоп Тараклия. Заселниците са от различни български области: Тракия, Лудогорието (Новозагорско), Забърдието (Годечко) и др.
Наименованието на селището произлиза от етнонимът терек (дирек), който се отнася за тюрките като цяло и на ногайците (монголоиди) в частност. Топоними от етнонимен произход като аналози на Тараклия съществуват в много райони на Евразия: Терекли - име на няколко селища и реки в Башкирия, Терек - име на голяма река в Северен Кавказ, Терекли Мактбет - село, център на Ногайския район в Дагестан, Терек бай - село в Чаткалския район на Киргизия. Тараклия има и на още две места в Молдова. Според волжката българка доц. Татяна Ярулина, живяла в столицата на Дагестан - Махачкала, всички посочени топоними произхождат от Бай Терек - божественото дърво на живота при много сродни народи. Днес в района на гр. Тараклия се намират антроположки следи от шортараклийската култура.
Българи се заселват във Вали Пержа (на молдовски език "Долината на сливата") на три вълни:1806-1812г. - от Източна и Североизточна България; 1828-1829г. - от Ямболско; 1830г. - от Сливенско и др.
Българските преселници заварват в района съществуващата на мястото на ногайски кашлъци (кошари) колония на име Валя Пержей Век, основана от власи, при които се заселват австрийци (банатчани), руснаци и евреи (чихути).
Разположено по поречието на р.Ялпуг - на 36км. Северно от Тараклия - Кирсово е основано през 1809 или 1813г. Според едни автори първите преселници (с участието на българи гагаузи) са били от с.Хърсово, Разградско, а според други - от Котленско, предимно от с. Жеравна. Днес Кирсово е в Комратския район на Гагаузката автономна област. Твърдица, разположена край р. Киргиз Китай, е основана от три бежански кервана от 127 семейства от Новозагорския район. Те са предвождани в 1829 г. от войводата Генчо Къргов от Хаинето, поп Паскал (Драгни Паскалев Папазоглу) от с. Козарево и Стойко Калинов от с. Твърдица. След месец пътуване керваните достигат Бесарабия. Преселниците са подложени на карантина в Сату Нову до Болград.По нареждане на генерал Инзов са настанени в района на Чадър Лунга. Бесарабската Твърдица е регистрирана същата година.
Жителите на с. Кортен са преселници предимно от българските села Кортен, Новозагорско и Твърдица. И тук бежанците са пристигнали през 1829 г., но селището е основано следващата година. Българите се заселват в изоставено (по предположение) ногайско село или ногайски кашлъци. Те заварили и българи гагаузи, които пристигнали преди тях от България.
Пристигайки на чужда земя, в новата си родина, много от преселниците са водели волове, коне, магарета, телета, овце, кози. Носели от България освен храна, дрехи и покъщнина, и зеленчукови семена, костилки от овощни дървета, лозови пръчки и др. В последствие българите по тези земи се оказват по-трудолюбивите земеделци в сравнение с молдованите, украинците и руснаците. Затова мнозина от тях забогатяват, произвеждайки много и качествена продукция.
Бягайки от "тежкото" в България, след десетки години от началото на преселването им, българите са хвърляни няколкократно в големи политически водовъртежи , подложени на физически и психически тормоз. Още през 80-те години на XIX век Русия подлага и бесарабските българи на първоначален асимилационен процес, сменяйки българските им имена по руската именна система (Димитър - Димитрий, Стефан - Степан, Дора - Феодора, Иванов - Иванич и т.н.).
През 1937 г., румънските власти извършват насилствен възродителен процес. Те забраняват българския език и правят опит да променят имена, завършващи например на "-ов","-ев" и "-ин", като към тях се добавя "-у" (напр. Братоев - Братоеву). Големите жестокости срещу бесарабските българи обаче са идват от съветските власти, най-вече по времето на Сталин. От 1940 до 1949г. става изселване на много големи разстояния на неблагонадеждните за комунистическия режим заможни българи - чак в Сибир , планината Алтай и другаде. Някои от тъй наричаните "дигани" (изселвани), като например от с. Хъртоп (Въртоп), са успели да се завърнат и да разкажат за невероятните жестоки изпитания на сталинския режим.
Най-тежките години (Гладъ) на "туканите" (тукашните) българи са след военните години 1945 - 1947-ма . Особено жестока е Гладната година - 1946-та. Тогава съветските болшевики ограбват всичките налични храни от домовете, включително и оставените семена за посев! Претърсват дори мазета, тавани и кошари. Ровени са купите със слама и сено, торищата в дворовете и градините, за да се открие нещо нереквизирано, останало, укрито. Това е извършвано не без помощта и на някои местни български "десетници", които са се престаравали пред съветските властници. В резултат на тази комунистическа акция, осъществявана от истински изверги, започнал истински глад сред населението, последван от масово измиране. За да оцелеят, хората са яли коренища, кори, треви, цървули, колани и прочие. Стигало се е дори и до канибализъм, който е трудно и мъчително да се опише. Често минавали волски коли по улиците, за да се събират човешките трупове по къщите и да ги прекарват до гробищата или в края на селището, където полузаровени ги кълвали гаргите.
Съветската власт е показала и друг "героизъм" спрямо бесарабското българско население. Войнствено враждебна на религията, тя е разрушавала и черкви с танкове, заобиколени от стотици плачещи жени и баби. И въпреки кървавия болшевишки терор към 1960 г., по официални данни, в Молдавската СССР остават живи около 62 000 българи (днес са над 100 000). От 27 август 1991 г. Молдова се отделя от СССР и става независима република, в която гр. Тараклия (от 1980) е административен център на район и център на българщината в тази страна.
Независимо от жестоките страдания, на които в съветското минало са били подложени бесарабските българи, те и до днес са съхранили етническата си памет чрез родния си език, традиции и обичаи. Силно обичат Майка България. Малка част от тях вече имат двойно гражданство. Други ще го придобиват. Студенти от Бесарабия се учат в нашите висши учебни заведения.
Всичко това е много трогващо и полезно, но е крайно недостатъчно! Част от тамошните българи казват, че няма нужда да се връщат в България, а много по-добре е България да дойде при тях - както правят други страни, като например Унгария и Турция, за своите малцинства в чужбина. Тези българи може би са най-прави в преценката на ситуацията, в която се намират. Макар и много, много закъснял, този въпрос е необходимо да се разреши от България, предприемайки последователна държавническа политика за истинска съприкосновеност и съпричастност не само към бесарабските българи в Молдова и Украйна, а и към цялата българска диаспора в пределите на Евразия.
Боян Виденов - Балкански
----------------------------------------------------------- ---------------------
Следващ постинг
Предишен постинг
Няма коментари
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене