Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
09.09.2012 13:59 - I част, т. 4 - а: ПРЕСЛАВНА ВАРНА (МАЛЪК ПРЕСЛАВЕЦ) - ПЪРВАТА БЪЛГАРСКА СТОЛИЦА
Автор: devnenetz Категория: История   
Прочетен: 2491 Коментари: 1 Гласове:
0

Последна промяна: 09.09.2012 15:01


4. ВЕРОЯТНИЯТ ГЕНЕЗИС НА ИМЕТО ВАРНА И ПРЕНАСЯНЕТО МУ ОТ ДЕВНЕНСКА ЗЕМЯ ВЪРХУ КАСТЕЛА ВАРНА

 

а. Кадеш-Барнеа (קָדֵשׁ בַּרְנֵעַ, или Кадес-Варни)

 

         Многобройни са хипотезите и публикациите относно произхода на името Варна. Всяка от тях допринася с нещо за по-добър или по-лош резултат в търсенето на така необходимата ни истина. Сигурно и настоящите ми съждения няма да са убедителни, но все пак те имат право на съществуване. Според мен името Варна се явява като дума-разковниче за историята на Аспарухова България. Изключителен интерес за появата на думата Варна представлява  Кадеш-Барнеа (קָדֵשׁ בַּרְנֵעַ, или Кадес-Варни) оазис в Синай, който и досега е отъждествяван с група извори на 25 километра южно от Ницан. В библейските времена Кадеш-Барнеа или Кадес-Варни е било името на местност на границата между страната Израел и Едом. В сегашно време съответства на Айн-Кадис. В арабското име на Ал-ан Кудайс (единия от изворите) се е съхранило древното име на местността. Той е бил важен пункт по тъй наричания царски път от Египет за Месопотамия, разположен при юго-западните граници на Ханаан в пустинята Цин, а след това на територията заселена от израилтяните. Кадеш-Барнеа или Кадес-Варни се споменава в Библията и като Ейн-Мишпат в сказанията за Авраам. Името на местността Варни се среща многократно в библейските разкази за скитанията на израилтяните из пустинята след излизането им от Египет. 

image 

Фиг. 1

Библейското странстване на израелтяните. Кадес–Варни и канарата Мерива.

 

         Знае се, че при своя продължителен и мъчителен преход израелтяните останали доста време в местността Варни… В нея умряла и била погребана Мирям – сестрата на Моисей… Тук, поради непоносимия недостиг на вода, скитащите в безпътицата възроптали срещу Моисей. От този протест произлязла и фразата „Мей мерива – Водата на разпрата”. Тогава Моисей, по волята и съвета на бога, ударил по канарата и по фантастичен начин извлякъл от нея спасителната за хората вода… Спасителната след историческото и дълго израелтянско странстване и жадуване вода… Вода за децата, за родителите им, за старците, за животните… за бъдещата израелска държава в обетованата Ханаанска земя…

 

         Заключение: Вероятно името Кадеш-Барнеа (קָדֵשׁ בַּרְנֵעַ, или Кадес-Варни) – оазис в Синай, е най-старото и записано в библията име, което стои и звучи най-близко до така силно интересуващото ни име Варна!

 

 

 

 

б. ЗА ИМЕТО BARNEAБАРНЕА – ВАРНИ  И ПОЯВАТА МУ ПРИ МАРЦИАНПОЛ

 

            Вече се спрях на първата писмена фиксация на БарнеаВарни не къде да е, а в Библията! В опита си да проследи появата на името Barnea Барнеа в нашия варненски край П. Георгиев се стреми да обоснове хипотезата си, че името Барнас-Варнас се е появило при нас за пръв път в Марцианопол (сегашна Девня). Търсейки произхода на името Варна, той разглежда предположенията, че „вар”, „варовик”, „кипяща вода”, „минерален извор”, „жилище”, „лагер”, „номадски стан”, „вран”, „кара” и мн. др. п. стоят в основата и смисъла му. Заедно с това той прави немалко на брой оригинални лични хипотези (напр., че Плиска не е първата ни столица), които твърде логично, предостатъчно подробно и научно аргументира. За голямо съжаление, като че ли засега вместо да бъдат доразвити, последните са леко пренебрегнати от нашата наука.

         Смятам, че от появата на ключовото за историята ни име Варна на наша територия, вероятно са изминали от 1500 до 1900 години. Кой знае защо в латинските и гръцките извори за българската история не се намира как и кога това мистериозно по произхода си име е било лепнато като гербова марка върху бившия град Одесос?… В контекста на изложеното от П. Георгиев в статията му Столицата на Аспарухова България – писмени извори и ономастични данни, аз също допускам, че е напълно възможно, а и най-вероятно, името Barnas да е било заварено и прието от славяните и аспаруховите българи, които са го изговаряли като Varna. Вероятно то е било пославянчено от Барнас на Варнас, а от там и на Варна, но досега никой не е намерил логично и убедително обяснение кога и по какъв начин то е било измислено или пренесено от някъде. Историческата логика сочи, че много отдалечените (във времето и пространството) природа и спасителна за евреите изворна вода при Библейска Кадеш-Барнеа (קָדֵשׁ בַּרְנֵעַ, или Кадес-Варни) и вълшебните извори на нашата евентуална девненска и точно едноименна Барна-Варна си приличат като две капки вода! При това е съвсем близко до ума да потърсим връзка между библейската Кадес-Варни и девненската Варна! И най-вероятно няма да сме на грешен път.

         За голямо съжаление, поради незаинтерисованост, безхаберие и безпаричие, държавната и финансовата грижа за доизследване на историята на крепостния град Марцианопол и особено относно евентуалното устройване на част от щаба на кан Аспарух на девнеска територия, е отдавна зарязана и захвърлена в задния двор на българската наука и българската държава. Днес този (съизмерим с Филипополис) бивш, голям, политически, административен, военно-стратегически, религиозен, архитектурен, урбанистичен и културен център на Долна Мизия е почти напълно забравен. А за времето си той е бил един от най-големите и модерни първоевропейски градове. Освен цветущ, древен, религиозен,  светомъченически крепостен град, той е бил град с огромна, от памти века неповторима, и до ден днешен с непрекъсваща и мощна изворна група с общ дебит на свещената, питейна карстова вода около 3000 литра в секунда. След тежките, библейски по същество трудности, мъки и несгоди, при преходите през адски сухите и незапомнено горещи по него време степи, и след жестоките кървави битки, бойците и народът на кан Аспарух, точно като странстващите през пустинята евреи, утолили жаждата си именно от девненските извори. Те тук промили раните си, тук оплакали и погребали голяма част от умрелите, тук се изкъпали и сготвили топла храна за децата си. Тук напоили и изкъпали славните си коне, а недалеч от днешна Девня – при бъдещата Преславна Варна, кан Аспарух забил меча си и заплюл завинаги тази земя за нас – неговите несретни потомци. За нас – днешните българи, които сме толкова жалки, че дори не можем от нерешителност и некадърност да се справим с една проста кучешко-българска пандемия, а камо ли да укрепваме и развиваме дадената ни на тепсия държава.

            Да. Този град Марцианопол е имал не едно, а много имена. За него има много писмени и материални паметници. Тук са воювали, квартирували и управлявали видни императори и страшни военачалници. Един от тях е бил Атила. Тук са сечени пари, произвеждано е оръжие. В Марцианопол е роден един император. Има признати марцианополски светомъченици. И до днес крепостната му стена е лесна за разкриване, защото има участъци, в които тя е на нивото на терена, но няма кой да я разкрие и експонира. В наши дни собственик на огромния девненски циментов завод е италианска фирма, която започва голям строеж! А покрай този голям строеж, със съдействието на тази фирма може да се „изрови” още много европейска и българска история; да се направи възстановяване на Римския амфитеатър и да се промени коренно историческият облик на древния Марцианопол, а и на цяла България. Стига да имаме държавници, а не алчни и мислещи само за себе си чиновници.         

            Каквито и тълкувания да има за произхода на името Варна по българските земи, едно от всички от тях е напълно неоспоримо: Комбинацията Барнеа-Барна-Варна най-напред се е появила в Библейските писания за спасителната вода при еврейските мъки из пустинята Негев, а после при девненския й природен аналог –Девненските карстови извори.

         Най-голяма роля за по-нататъшното разпространение на името Варна по света се пада на прекръстения евреин Свети апостол Barnabas-Барнабас-Варнава (за него материали в интернет дал господ). На неговото библейско име са кръстени населени места, църкви, хора и други, за което има многобройни доказателства по целия свят. Търсачката ги намира в интернет много лесно и в много голям обем.

 

 

 

 

в. ЗА БИБЛЕЙСКИЯ ПРОИЗХОД НА ИМЕТО ВАРНА

 

БИБЛИЯ – ЧИСЛА (ЧЕТВЪРТА МОИСЕЕВА КНИГА)

 

http://www.biblia.w-bg.net/chisla.html

 

ГЛАВА  20

 

 

image 

Фиг. 2

 

20:11 Тогава Моисей дигна ръката си и с жезъла си удари канарата два пъти;

и потече много вода, та обществото и добитъкът им пиха.

 

20:1 И в първия месец дойдоха израилтяните, цялото общество, в Цинската пустиня; и людете останаха в Кадис. Там умря Мариам, и там бе погребана.

20:2 А вода нямаше за обществото, тъй че те се събраха против Моисея и против Аарона.

20:3 Людете се скараха с Моисея, като говореха казвайки: О да бяхме измрели и ние, когато братята ни измряха пред Господа!

20:4 Защо изведохте Господното общество в тая пустиня да измрем в нея, ние и добитъкът ни?

20:5 И защо ни изведохте из Египет, за да ни доведете на това лошо място, което не е място за сеене, ни за смокини, ни за лозя, ни за нарове, нито има вода за пиене?

20:6 Тогава Моисей и Аарон отидоха от присъствието на обществото при входа на шатъра за срещане, гдето и паднаха на лицата си; и Господната слава им се яви.

20:7 И Господ говори на Моисея, казвайки:

20:8 Вземи жезъла и свикай обществото, ти и брат ти Аарон, и пред очите им говорете на канарата, и тя ще даде водата си; така ще им извадиш вода из канарата, и ще напоиш обществото и добитъка им.

20:9 И тъй, Моисей взе жезъла, който беше пред Господа, според както Той му заповяда;

20:10 и, като свикаха Моисей и Аарон обществото пред канарата, той им каза: Чуйте сега, вий бунтовници! да ви извадим ли вода из тая канара?

20:11 Тогава Моисей дигна ръката си и с жезъла си удари канарата два пъти; и потече много вода, та обществото и добитъкът им пиха.

20:12 Но Господ каза на Моисея и Аарона: Понеже не Ме вярвахте за да Ме осветите пред израилтяните, за това вие няма да въведете това общество в земята, която им давам.

20:13 Това е водата на Мерива {То ест: Каране.}, защото израилтяните се препираха с Господа, и Той се освети всред тях.

20:14 След това Моисей изпрати посланици от Кадис до едомския цар да му кажат: Така говори брат ти Израил: Ти знаеш всичките трудности, които ни сполетяха,

20:15 как бащите ни слязоха в Египет, и живяхме дълго време в Египет, и как египтяните се отнасяха зле към нас и бащите ни,

20:16 и как, когато ние извиквахме към Господа, Той чу гласа ни, и изпрати един ангел та ни изведе из Египет; и ето ни в Кадис, град в края на твоите предели.

20:17 Нека минем, моля, през земята ти. Няма да минем през нивите или през лозята, нито ще пием вода от кладенците; но ще вървим през царевия друм; няма да се отбием ни надясно ни наляво, докато не преминем твоите предели.

20:18 Но Едом му отговори: Няма да минеш през земята ми, да не би да изляза с нож против тебе.

20:19 А израилтяните пак му рекоха: Ние ще минем през друма; и ако аз и добитъкът ми пием от водата ти, ще я платим; остави ме само с нозете си да премина и нищо друго.

20:20 А той пак отговори: Няма да преминеш. И Едом излезе против него с много люде и със силна ръка.

20:21 Така Едом отказа да пусне Израиля да мине през пределите му; за това Израил се отвърна от него.

20:22 И така, израилтяните, цялото общество, отпътуваха от Кадис, и дойдоха при планината Ор.

20:23 Тогава Господ говори на Моисея и Аарона на планината Ор, при границите на Едомската земя, казвайки:

20:24 Аарон ще се прибере при людете си, защото няма да влезе в земята, която съм дал на израилтяните, понеже не се покорихте на думата Ми при водата на Мерива.

20:25 Вземи Аарона и сина му Елеазара и изведи ги на планината Ор;

20:26 и съблечи от Аарона одеждите му, и облечи с тях сина му Елеазара; и Аарон ще се прибере при людете си и ще умре там.

20:27 И Моисей стори, според както Господ заповяда; те се качиха на планината Ор пред очите на цялото общество.

20:28 И Моисей съблече от Аарона одеждите му и облече с тях сина му Елеазара; и Аарон умря там на връх планината; а Моисей и Елеазар слязоха от планината.

20:29 И като видя цялото общество, че Аарон умря, то целият Израилев дом оплакваха Аарона за тридесет дена.

 

         * Доколкото съм запознат, десетки години преди и след прехода на кан Аспарух са върлували незапомнени суши, безводие и жеги. В много голяма степен при преселението си българите са изтърпели страшни несгоди и затова обилната девненска вода им се видяла като висше благо. Не е за чудене, че те са вървели… вървели… И все си мислели за блаженната вода от онази библейска канара…

 - Следва -

 

 

 




Гласувай:
0



1. devnenetz - Уважаеми колеги от Blog. bg, Ува...
09.09.2012 18:12
Уважаеми колеги от Blog.bg,
Уважаеми нерегистрирани ползватели на Blog.bg,

От три години се трудя за откриването на местонахождението на Първата столица на Аспарухова България. Извървях сложен път, разработих няколко варианта. Този е последния. Вярвам в неговата истинност. С изключение на ст. н. с. д-р П. Георгиев, нямам добри контакти с учени от българската историческа и археологическа науки, тъй като професията ми е далеч от тях. Считам, че ще бъде полезно за нашето българско дело с тази ми разработка да се запознаят и хора от науката, и блогъри, и нерегистрирани читатели. Особено важно е тя да стигне до патриотичните организации и форуми. В това отношение ми е нужна Вашата помощ.
Убеден съм, че сме пред прага на коренна промяна в писаната българска история за периода 680 – 820 год. Ако прочетете тази последна поредица от моите публикации от начало до край, се надявам да Ви убедя в това.
Ако някой от Вас пожелае да му изпратя разработката си по електронната поща, моля да ми се обади на адрес: devnenetz@gmail.com.

цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: devnenetz
Категория: История
Прочетен: 1194044
Постинги: 528
Коментари: 339
Гласове: 1259
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031